Pengaruh Bimbingan Perwalian Dan Sikap Taruna Pada Bimbingan Perwalian Terhadap Prestasi Belajar Taruna

Authors

  • Purwantono Politeknik Ilmu Pelayaran Semarang

DOI:

https://doi.org/10.51578/j.sitektransmar.v4i2.52

Keywords:

The use of practice, Representative practice, Cadet.s attitude, Study achievement

Abstract

This research has been entitled the use of representative practice and cadet attitude at practice to study achievement level of PIP Semarang cadet. The problem taken in this research is to find out if there was any effect between the study achievement PIP Semarang cadet to the use of representative practice and the cadet’s attitude at practice. To answer that problem, the sample used is 50 cadet’s from 220 cadet populations taken stratified random sampling. The analysis system used in this research is validity, reliability, and moment product correlation. The analyst result shows that representative practice frequency is not enough yet, because the average frequency of practice is just once a month. The relation between practice periods to cadet’s study achievement is 0,254 which means there is any relation although it’s so small rate.

Penelitian ini berjudul Pengaruh tingkat penerapan peranan bimbingan perwalian dan sikap taruna pada bimbingan perwalian terhadap prestasi belajar taruna PIP Semarang Permasalahan yang diangkat dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada pengaruh antara prestasi belajar taruna Politeknik Ilmu Pelayaran Semarang terhadap penerapan bimbingan perwalian dan sikap taruna terhadap bimbingan. Untuk menjawab permasalahan tersebut, sampel yang digunakan adalah 50 orang dari populasi 220 taruna yang diambil secara stratified random sampling. Analisa yang digunakan dalam penelitian ini adalah : uji validitas, reliabilitas, korelasi product moment. Hasil analisa menunjukkan bahwa frekuensi bimbingan perwalian belum mencukupi karena rata-rata frekuensi bimbingan baru satu kali dalam satu bulan. Hubungan antara lama waktu bimbingan dengan prestasi belajar taruna adalah 0,254 yang berarti terdapat hubungan meskipun tingkat hubungannya sangat kecil.

Downloads

Published

2022-11-29

How to Cite

Purwantono. (2022). Pengaruh Bimbingan Perwalian Dan Sikap Taruna Pada Bimbingan Perwalian Terhadap Prestasi Belajar Taruna. Jurnal Sains Teknologi Transportasi Maritim, 4(2), 6–11. https://doi.org/10.51578/j.sitektransmar.v4i2.52

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.